Bezwaar maken

Bent u het niet eens met een boete of besluit van ons? Dan kunt u bezwaar maken. Wilt u online bezwaar maken tegen een boete? Dan kunt u ook de foto’s bekijken.

Wat u eerst moet weten

  • Voor online bezwaar maken heeft u DigiD nodig. Staat het voertuig op naam van een bedrijf? Gebruik dan eHerkenning. Woont u in het buitenland? Dan kunt u misschien via eIDAS inloggen. 
  • Wilt u niet online bezwaar maken? Kijk dan bij ‘Liever via de post‘, onderaan deze pagina. 
  • Wilt u bezwaar maken tegen een besluit over een ontheffing? Dit kan alleen via post. Kijk hiervoor bij ‘Liever via de post’, onderaan deze pagina.
  • Maak bezwaar in het Nederlands. Krijgen wij een bezwaar in een andere taal? Dan kunnen wij om een vertaling vragen.

Niet eens met de betalingsherinnering

Bent u het niet eens met de betalingsherinnering die u van ons heeft gekregen? Maak dan geen bezwaar, maar vraag een correctie aan

Niet tevreden over ons

Bent u niet tevreden over ons? Bijvoorbeeld over de manier waarop u door ons bent geholpen. Maak dan geen bezwaar, maar meld uw klacht.

Zo maakt u online bezwaar

  1. Log in via de knop ‘Bezwaar maken met DigiD’ of ‘Bezwaar maken met eHerkenning’ of ‘Bezwaar maken met eIDAS
  2. Vul het kenteken en CJIB nummer in
  3. U ziet eerst de foto’s van de tolrit. Daarna kunt u bezwaar maken.
Bezwaar maken met DigiD
Bezwaar maken met eHerkenning
Bezwaar maken met eIDAS

De behandeling van uw bezwaar

  1. U krijgt een brief waarin staat dat wij uw bezwaar hebben ontvangen. 
  2. Wij nemen uw bezwaar in behandeling. Als het nodig is, nemen we contact met u op.
  3. U moet uw bezwaar binnen 6 weken na de datum op het besluit aan ons sturen. Daarna hebben wij 6 weken de tijd om te reageren op uw bezwaar. Als dit niet lukt, dan krijgt u daar op tijd bericht over.
  4. U krijgt een brief met onze beslissing over uw bezwaar. 

Niet eens met beslissing over het bezwaar

Bent u het niet eens met onze beslissing over uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. In de brief met onze beslissing staat hoe u dat doet. 

Juridische vragen

Heeft u hulp nodig bij uw bezwaar? Het Juridisch Loket biedt gratis hulp bij juridische vragen. 

Liever via de post

Schrijft u liever een brief of heeft u geen DigiD of eHerkenning? Stuur uw bezwaar dan naar:

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat
t.a.v. de afdeling JBZ van de RDW
Postbus 85
9640 AB Veendam

Dit moet u in ieder geval in uw bezwaar zetten en meesturen:

  • de datum, uw naam, adres en uw handtekening
  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (stuur een kopie van de brief met het besluit mee, of noem het kenmerk van de brief)
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • documenten die met het bezwaar te maken hebben (bijvoorbeeld foto’s, brieven of nota’s).

Wilt u in een gesprek uitleggen waarom u het niet eens bent met het besluit? Schrijf dan in uw bezwaar dat u gehoord wilt worden. Doe dit uiterlijk binnen 6 weken na de datum bovenaan de brief. Schrijf ook uw telefoonnummer in het bezwaar.

Heeft de informatie op deze pagina u geholpen?
1. Niet goed 5. Erg goed