Ik ben het niet eens met de betalingsherinnering
Kreeg u een herinnering voor het betalen van tol? En bent u het daar niet mee eens? Vraag dan een correctie aan. U ziet dan ook de foto’s van de tolrit.
Wat u eerst moet weten
Tol betaald en toch een herinnering
U heeft tol betaald en kreeg een betalingsherinnering? Dat gebeurt alleen als u de tol te laat of te vroeg betaalde. Te laat of te vroeg betaalde tol betalen wij altijd binnen 3 weken automatisch terug. Weet u niet zeker of u op tijd betaalde? Neem dan contact met ons op.
In deze situaties betaalt u de tol te laat of te vroeg
- Meer dan 3 dagen na de tolrit: u bent te laat met betalen en krijgt een herinnering.
- Meer dan 7 dagen vóór de tolrit: u bent te vroeg met betalen en krijgt u een herinnering.
Betaal altijd de betalingsherinnering
Als u de betalingsherinnering op tijd betaalt krijgt u geen boete. Te vroeg of te laat betaalde tol krijgt u altijd binnen 3 weken van ons terug.
Tolbedragen terugvragen
Betaalde u te veel tol en wilt u tolgeld terug? Dan hoeft u niets te doen. Te veel betaalde tol krijgt u altijd binnen 3 weken automatisch van ons terug.
Tol betaald maar tolrit niet gemaakt
Betaalde u tol voor een tolrit die u niet maakte? Dan hoeft u niets te doen. Wij betalen de tol binnen 3 weken automatisch aan u terug.
Zo vraagt u een correctie aan
- Klik op de knop ‘Foto’s bekijken en correctie aanvragen’.
- Vul het kenteken en tolnummer in. Deze staan op de betalingsherinnering.
- U ziet eerst de foto’s van de tolrit.
- Na het zien van de foto’s kunt u kiezen: de herinnering betalen of verder met correctie aanvragen.
Is de aanvraag gelukt? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen een e-mail met een besluit over uw aanvraag.
Goed om te weten
- Een correctie aanvragen moet vóór de betaaldatum van de herinnering.
- Vraagt u de correctie niet op tijd aan? En betaalt u de herinnering ook niet op tijd? Dan krijgt u een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
- Heeft u de correctie op tijd aangevraagd? Dan hoeft u de betalingsherinnering niet te betalen, zolang de aanvraag bij ons in behandeling is.
Tol altijd op tijd betalen
Met automatisch betalen betaalt u de tol altijd op tijd. Kijk voor meer informatie op automatisch betalen.
Liever per post?
Lukt het aanvragen van een correctie niet digitaal? Stuur ons dan een brief met de volgende gegevens.
- Het tolnummer. Dit staat op de betalingsherinnering.
- Uw kenteken. Dit staat op de betalingsherinnering.
- De reden van uw aanvraag voor een correctie. Kies 1 van deze redenen:
- Het bedrag dat ik moet betalen klopt niet.
- Het voertuig op de foto’s is niet mijn voertuig.
- Mijn voertuig was of is gestolen, en ik heb aangifte gedaan bij de politie.
- Het voertuig stond niet meer op mijn naam (op het moment dat het over de tolweg reed). Let op: Stuur een kopie van het vrijwaringsbewijs mee.
- Ik heb een ontheffing.
- De tolweg was tolvrij op het moment dat ik eroverheen reed.
- Andere reden (schrijf een andere reden in uw brief).
Geen Nederlands kenteken
Heeft uw voertuig geen Nederlands kenteken? Stuur dan de volgende documenten mee:
- Bij reden 1: kopie kentekenbewijs.
- Bij reden 3: kopie kentekenbewijs en proces-verbaal.
- Bij reden 4: kopie vrijwaringsbewijs.
Bij andere redenen hoeft u geen document mee te sturen.
Stuur uw brief naar
RDW Tolheffing
Postbus 304
9640 AH Veendam